zeesleperic.reismee.nl

Gibraltar

Een korte samenvatting van gibraltar:

We komen aan, nadat we de crew van de ocean endeavor op de kade hebben
geplempt krjigen we n stel (minder dikke) amerikanen aan boord die we weer
terug moeten brengen. Dan zitten ze daar 4 weken en waarschijnlijk komen ze
dr dan ook zo tonnetje rond van af.. vind t gekke mensen, heb 4 keer aan zo'n
cowboy moeten vragen wat hij nou precies zei voor k er een soort van
versleuteld How'yadoin van kon maken. Ja hoor met mij gaat het goed
bedankt:P. en daar? Nou ook goed, kijk das mooi. ik ben weer eens verder.
Goed, we liggen dus in de haven van gibraltar. en in heel gibraltar wordt
engels gesproken, behalve op de haven. Want dat zijn spanjolen. En het maakt
niet uit waar welke en hoeveel spanjolen je ziet, maar dr zijn er altijd
minstens 2 uit hun neus aan t vreten. De voorman en de veiligheidsman. En
die houden t gepeupel wat t werk uit moet voeren in de gaten (of zo, want we
moeten er ook altijd nog iemand van ons schip bovenop hebben staan anders
gebeurt alles manana). En dat is het volgende stukje spanje: het maakt niet
uit wat je hebt afgesproken, of voor wanneer of voor hoeveel geld: alles
gebeurt morgen. Manana, manana of autre dia ofzo:P

Nou ja, laat die kereltjes t maar uitzoeken wij hebben ook nog zat
knutselwerk liggen. Aangezien er 4 hoofdmotoren in ons kuipje staan moet er
dus ook wat meer onderhouden worden dan anders. En dat valt ook nog steeds
allemaal wel mee, zolang het bijgehouden wordt. Maar het vorige grote
onderhoud was alweer een flink tijdje geleden dus werd besloten dat
gibraltar een mooie gelegenheid is om alles eens binnenstebuiten te trekken.
En dat gaan niet eenvoudig met een wartsila r32 6l. Laat staan met 4
daarvan. Gelukkig was motor 1 vrij goed nog, daar is alleen gecontroleerd of
de zuigers nog wel lekker aan de krukas zaten, (goed dat we het checkten
want er bleken een paar bouten op hun laatste draadje te staan en met nog
een paar draaiuren had dat zomaar kunnen betekenen dat dr een NIEUWe krukas
besteld moest worden). Oja, trouwens bij alle 4 de motoren moesten de
nozzleringen voor de turboblowers vervangen worden (en dat werd mijn
project, samen met de wiper) bij motor 2 zijn alle 6 de cilinderkoppen
getrokken en alle 6 de zuigers eruit gehaald, zijn er volgens mij 4
voeringen overnieuw gehoned (aan boord, in de motor) en zijn alle
brandstofpompen overhaald. Bij motor 3 zijn 4 van de 6 cilinderkoppen
getrokken en ook 4 van de 6 zuigers eruit en ook de brandstofpompen
overhalen. Bij motor 4 ook alle brandstofpompen overhalen alle
cilinderkoppen getrokken en alle zuigers dr ook weer uit geslingerd en weer
n stukje honen. Volgens mij vergeet ik nog iets. Oja alle LT kleppen (dat
zijn thermostaat kleppen die voor de regeling van het koelwater zorgen) zijn
verwijderd en nu zit er een plaat in waar door er maar 1 stand mogelijk
is(die een beetje sterker of een beetje zwakker te maken is door een bout
aan te draaien:P)..

Dit is wel heel uitzonderlijk dat een stagiair zoveel werkzaamheden
tegerlijkertijd uitgevoerd ziet aan het schip tijdens 1 periode dus we
hebben best wel weer geluk eigenlijk. ware het niet dat we van 6 tot 6
werkten:P. al viel dit ook wel weer mee later. Na 1,5 week werd dit alweer
van 8 tot 5. Maar inderdaad ik moet niet zeuren want het was onze eigen
keuze als we de wal opgingen (in gibraltar zijn heel veel leuke kleine pubs
waar we dan ook vaak te vinden waren buiten de reguliere kantooruren). Het
is wel heel ontspannen om na een dag hard werk een fijn koud biertje te
nemen. Aan boord hebben we zelfs in de haven geen alcohol aan boord (alles
wat aan boord komt zit dan al in ons bloed) en we moeten minstens een 3
kwartier lopen voordat we een kroegje tegenkomen. En de terugweg duurt vaak
n half uur langer, maar dat is dan weer meer onze schuld. Ook ben ik heel
blij met het internetzaakje wat aan het begin van gibraltar zit (20 minuten
is 1 pond, die kerel lacht zich waarschijnlijk een krul in zn pielemoos
maargoed, we doen het maar want het draadloosinternet wat we op de brug van
t schip ontvangen komt van een hotel een flink eind hiervandaan tegen die
apenberg op dus dat valt vaak weg of is weer net niet te verbinden..) maar
op die manier spreek ik dus af en toe nog eens met m'n mams en paps:P. en met
mn vriendinneke natuurlijk!
We moeten nog maar 2 maanden, en die zijn vlugger voorbij dan dat onze
eerste stuurman de afkorting E E B D heeft uitgelegd.
Tot vlug!

Reacties

Reacties

Jarco

Nou als je zo lang terug moet lopen kun je ook wel wat hectometerpaalwerpen internationaal:p

Sneeuw Fkn Witje

Damn dude, ik moet stiekem toch wel eventjes zeggen... IK MIS JE=(

Haha=P Wanneer je terug bent, gaan we de jurkjes weer uit de kast trekken xD NOT, we gaan gewoon bier zuypen!

Geniet er nog ff van, en zie je snel!

Simon

Hoi Eric,

Ik vond Gibraltar altijd een gave stad. Als je uit Spanje komt heb ik dit Britse deeltje altijd als een oase ervaren. Ervaringen die je aan boord meemaakt zijn wel wat heftiger dan een Internet modem die het niet doet in je "studentenhok " aan de Vlissingese wal. Wens je verder een goede "Laatste" 2 maanden toe!
Simon

Bregje

Ook als je niet op een boot slaapt smaakt een koud biertje heerlijk na kantoortijden.... ;)
Succes nog even en tot gauw!
xx

Geoff3

Hey Eric,

Heb aandachtig je verhalen gelezen. Leuk man, heel anders dan mijn eerste stage (Zat op de Maersk Stockholm). Vliegende vissen voor het eerst zien is reteleuk ja. Dolfijnen zul je nu inmiddels ook wel gezien hebben :P

Momenteel gaat het wel aardig op school, hoef nog maar 2 vierdejaarsvakken te halen voor dit semester [ow ja en PaV2 Sterbestek/Grootcirkel]. Ben al lang blij dat ik van die duurzaamschip ellende af ben. Jullie zullen waarschijnlijk nog wel met mij in de klas opgescheept zitten vanaf februari.

Zal het kort houden vanwege de 'vele' kB's. In ieder geval leuk om je blog te te lezen. Doe Joeri de Prijzensloerie ook de hartelijke groeten. Als jullie terugvliegen moet Joeri mij ff sms'n dan zal ik wat biertjes voor jullie koud zetten [kinderachtige non-alcohol policies ben ik ook bekend mee].

Veel plezier nog en we spreken elkaar wel.

Michelle

Hey!! Nog maar 40 daagjes :D (als t goed is ;))
Voor de zekerheid heb ik t nummer van Robert TB al in mn gsm gezet.. All i want for christmas... ;)

Tot snel! Kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!