zeesleperic.reismee.nl

30 augustus - Onderweg naar Las Palmas

Het slapen gaat eigenlijk heel goed, ook al hebben we maar 8 uur wacht op n dag het worden er toch altijd wel meer en om de een of andere reden ben k altijd best flink moe. We zijn nu weer aan het varen trouwens, (varende en niet vaartlopend, dus we zijn geen werktuigelijk voortbewogen schip volgens het BVA):p Trinidad ligt achter ons. We zitten nu weer vast aan de ocean endeavor en heb meegeholpen het rig aan te koppelen (heb ook een lier bediend) en heb ook mooie foto’s gemaakt weer van hoe dat allemaal geregeld wordt. Oja vandaag was ook mijn laatste dag in de machinekamer, k zit nu naast de 2e machinist in de ships office. Ik ben benieuwd hoe ik de brug ga vinden.

We liggen nu n beetje te dobberen rond dat boorplatform trouwens:P we wachten nog op de glacier, die moet net als ons gaan bunkeren, daarna stores laden en sludge afgeven. We vermoeden dat het ook plusminus 2 dagen zal duren en daarna beginnen we met de oversteek. Het kriebelt wel een beetje bij me want ik ben benieuwd hoe die oceaan gaat.

We hebben nu 2 flippen als 1e en 2e stuurman en de 3e is ook n flip maar die was er al. Er is ook een nieuwe wiper, ook wel n aardige vent (die is naar t schijnt nu meer dan 30 uur achter mekaar wakker geweest omdat hij aan de kant bij verschillende werkjes aanwezig moest zijn).

Haha deze email wil ik opdragen aan de airco op de brug. Hier valt namelijk beter aan te wennen:P lekker in mn campingsmoking op de brug n beetje leren manoeuvreren met dit schip. Om te omschrijven wat we nu doen: vooral voorbereidingen voor straks, in de machinekamer moeten nog een hele hoop reparaties (en onderhoudswerk) uitgevoerd worden. Aan dek is altijd wel werk, maar vandaag ben ik een hele dag (van 08:00 tot 24:00 op de brug geweest) het was vanochtend een beetje fout gegaan eigenlijk want we waren ietsje te voorzichtig met corrigeren van het schip. Heb dus echt ervaren hoe de stroming werkt, die is hier namelijk heel hard. We liggen tussen een hele stapel eilanden in dus eigenlijk komt overal wel wat vandaan. Daarnet zo ‘s nachts op de brug (met alleen de 3e stuurman erbij, die ook niet zo heel erg ervaren is) was wel retespannend, af en toe maakten we zo n doodslinger dat we zelfs slagzij hadden (en t zeetje is bijna zo glad als n bananenschil) kan je nagaan hoe knap. De kok is trouwens echt een grappige vent..:P

Leuk dat opa mijn verhalen ook nog leest allemaal:) vind dat wel tof. Ben benieuwd of de rest t ook nog volgt:P ook wel mooi dat Simon regelmatig reageert:) dat vind k ook echt wel leuk.

We hebben een paar dozen overalls gekregen, k ga eens kijken of er een grote bij zit, dan knip ik daar lekker de mouwen van af dat is veel fijner rondlopen. Deze die mams gemaakt heeft vind ik zonde om dat te doen.

We zijn weer onderweg. We zijn even om die kleine eilandjes heen gevaren en nu gaan we recht naar het oosten.

Vannacht was het wel weer even spannend op de brug want t ging niet allemaal goed aan deck bij het laten vieren van de sleeplier. maar t rig hangt dr nog achter t is net n lelijke kerstboom. De datum voor las palmas is nu trouwens 30 september. En we gaan onder Danielle langs :P (dat is een

orkaan;) grappig he. en verder naar het zuiden (rond de breedte waarop wij zitten) is het ook schraal weer zagen we net dus die boot zal nog wel flink bekotst worden misschien. Vooralsnog geen last van iets, ook op de brug nog niet ook al zie je er eigenlijk helemaal geen zak behalve je navigatie instrumenten. Oja ik heb net 2 vallende sterren gezien. Gelijk een stapel wensen gedaan.

We varen nu de atlantische oceaan op,onze waypoint waar we vanaf trinidad recht naartoe gaan trouwens is 10 graden noord en 40 graden west. Dus die ken je in je atlasje opzoeken;) we komen zo langs de kaapverdische eilanden (waar we hard aan voorbij vliegen waarschijnlijk).

We slingeren trouwens erger dan voorheen, dit is pas deining.. (het is maar 0,5 meter maar met zon lange frequentie dat t schip helemaal scheefkomt en t schijnt nog erger te worden volgens de kapitein).

Vandaag heb k voor het eerst met een sextant in mn handen gestaan en er ook werkelijk mee geprobeerd een peiling te maken. Grandioos mislukt natuurlijk, k stond zo de verkeerde kant op te kijken dat dr geen mogelijkheid was dat die zon toevallig in mn viziertje zou vallen.

Vandaag of morgen verhuizen we naar een andere hut volgens mij, de kapitein wilde ons naar de owners cabin overplaatsen die staat leeg. Deze heeft ook een eigen douche en toilet. Het grappige aan die ruimte is nu dat je in langsscheepse richting in t schip aan BB 3 toiletten hebt en aan stuurboord 3douches. Er zit maar een heel klein drempeltje bij de douches en verder gewoon alleen n douche gordijn:P Wat leuk dat Alexandra een berichtje stuurde! Wat die wachten betreft: eigenlijk loop k de 8 tot 12 maar smiddags vind het vaak zonde om te gaan slapen.. of dat lukt dan weer niet enzo.. snapje. Heb vanochtend t schip op 200m afstand van de glacier moeten houden tijdens het uitvieren van de sleeplijn. Het rig ligt nu ongeveer 1200 meter achter ons. En we varen nog met 5 knopen. Vannacht gaat de klok een uur vooruit. Dat is eigenlijk nog niet nodig maar omdat t morgen zondag is wordt dat zo gepland.

Dan kunnen we ons aanpassen op die dag. K heb zondag gewoon wacht maar mag dan aan school gaan werken.

heb vandaag een leuk filmpje gemaakt over hoe t zonder veel wind en slecht weer toch knijterhard staat te bewegen. (met n kopje thee). Verder was deze zondag vooral saai, en toen k begon aan mn schoolwerk (typen enz) werd k opeens zeeziek schrale takkezooi. Dus dat is niet echt rielekst.

het is nu half 1 en morgen is t weer netjes 7 uur naast mn bed..

(morgen pak ik mn koffer overnieuw in en dan sleep k hem sochtends naar boven naar die owners cabin).. en dat is niet bepaald een grotere hut..

eerder kleiner.. en mooier ook niet echt. Maar hij heeft iig wel een eigen douche en plee. Dat is wel praktisch. Dan hebben we dat probleem van overstromende drempels niet meer.

Reacties

Reacties

Kevin

Gerda is vet jaloers op jou gozer! Klinkt bijna alsof je het naar je zin hebt daaro! haha tjeck je rond de tijd van kerst wel =) Geniet ervan!!

Bregje

Jaaaaaah!!! Ik weet wat een sextant is!!! ;)
Ik vrees alleen dat ik er ook niks goeds mee zou doen. Veel plezier aan boord
xx

Simon

Eric, ik vraag me af of je na je stage nog wel naar school terug wilt. Je gaat zo op in de praktijk dat de theorie wel heel koud op je dak gaat vallen. Maar beter zo dan andersom!!

Jarco

Joo Eric, het gaat nog altijd lekker daar allemaal lees ik wel. Hoop dat het vissen al beetje lukt. Giulia is trouwens al flink gegroeid ze weegt al wel 5 kilo denk ik ongeveer, vrijdag moet ze weer ingeent worden dus dat word heel hard huilen:p.

Groeten

Anne-Karien

Hey Eric,
Zo te horen heb je het goed naar je zin! Hier zijn nu de nieuwe huisgenoten (Michelle is niet meer nieuw :P). Het is even wennen hoor en niemand vraagt of ik zin heb in een bakje koffie/thee :O
Een fantastische smoes trouwens: zeeziek als je je huiswerk wilt gaan maken! Die kunnen wij niet gebruiken hier ;) Maar sterkte in ieder geval. Hopelijk gaat het binnenkort beter.
Succes op de brug en veel plezier!

michiel

hey eric leuk je verhalen ik zit nu nog in curacao. stik heet hier ook wel rond de 40 graden maar dan alleen zonder machinemaker dit dankzij die orkanen. ik zat net allees voor te lezen aan mijn ma en zou vond jou logboek heel leuk geschreven en mooi. ik zie echt dat je het naar je zin hebt en geeft mij ook wel zin om op stage te gaan. ik vertrek 10 sept weer naar kikkerland haha daar zal het hopelijk wel frisser zijn dan hier hoop ik echt wel. verder nog een mooie oversteek en alle beste niet te veel eelt onder je ellebogen krijgen op de brug hahaha hey spreek je snel groetjes michiel oww trouwens mag door met de opleiding

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!